Hoe Werk Je Aan Je Personal Brand?​

Wanneer het gaat om je carrière en je loopbaan, dan gaat het in eerste instantie om wie jij bent en wat jij wilt. Om dit duidelijk naar voren te brengen én te kunnen formuleren, is het belangrijk om na te denken over jouw personal branding. Wees gerust, dit is niet één van de vele inhoudsloze Engelse termen die overgewaaid is uit Amerika. Personal branding is iets met inhoud en helpt je om duidelijker jezelf te positioneren doordat je weet wie jij bent en waar je voor staat.

Wat is personal branding?

Bij het vinden van een andere baan of zelfs in je huidige functie is het belangrijk om personal branding in te zetten. Als je personal branding inzet dan zet je jezelf neer alsof je een merk bent. Wat hierbij vooral van belang is, is dat je een brand of imago creëert dat echt bij je past. Het gaat niet om toneelspelen, maar om jezelf op de juiste manier te kunnen presenteren richting andere mensen en bedrijven.

Om het nog duidelijk te maken: je legt vooral de nadruk op alle eigenschappen die jou uniek maken. Hierbij kun je denken aan je kennis, je ervaring, je drijfveren en je persoonlijkheid. Hoewel het misschien niet direct in je karakter ligt om jezelf op deze manier te presenteren, is het wel dé manier om de aandacht te trekken van mogelijke werkgevers of de juiste mensen in je persoonlijke omgeving aan te trekken. 

Hoe werk je aan je personal brand?

Werken aan je eigen brand is niet moeilijk, maar kan wel aardig wat tijd in beslag nemen en kan confronterend zijn. Het is van groot belang dat je eerst voor jezelf op een rijtje zet wat jij echt leuk vindt en waar je een hekel aan hebt. Een DISC persoonlijkheidsanalyse kan je hierbij helpen. Het is daarnaast ook belangrijk dat je je (zakelijke en privé) ambities op een rijtje zet, zowel voor de korte als de langere termijn. Hieruit ontstaat een compleet beeld van wie jij bent, wat je uniek maakt en wat jij wilt bereiken.
Aangezien dit lastig en veelomvattend kan zijn, is het soms handig om aan de hand van coaching gesprekken jouw personal brand in kaart te brengen. Als je hier meer over wil weten raden we je aan om eens contact met ons op te nemen. Met onze coaching en hulp bij zelfontwikkeling ben je in staat om écht die next step te zetten. We helpen je graag persoonlijk verder.
Wat zijn de voordelen van personal branding?
Wat zijn de voordelen van personal branding?

Met het ontwikkelen en bijhouden van je eigen brand kun je jezelf makkelijker en vollediger presenteren en het juiste imago ontwikkelen bij de mensen om je heen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je meer zelfkennis hebt, een goed idee hebt van wat je precies wilt en vooral ook wat je écht helemaal niet wilt. Ook verhoogt het jouw zichtbaarheid binnen en buiten je netwerk. 

4 tips om met je personal brand aan de slag te gaan

  1. Gebruik voorbeelden

    Iedereen heeft wel een voorbeeld of een persoon waar je naar op kijkt. Bedenk waarom deze persoon jou inspireert en wat maakt dat jouw hart sneller gaat kloppen. Hieruit kun je tips halen hoe jij jouw personal brand kunt gaan opbouwen.

  2. Wees authentiek
    Door een duidelijk beeld te hebben van jezelf, kun je dit ook het beste laten zien aan anderen. Op deze manier speel je geen rol en blijf je dicht bij jezelf. Een persoonlijk DISC gedragsprofiel kan je hierbij helpen en nog meer inzicht geven.
  3. Ken je publiek

    Waar wil jij jezelf laten zien? Is dat intern binnen je huidige baan of juist aan nieuwe bedrijven, het antwoord op deze vragen geeft aan of je aan je personal brand moet werken op sociale media zoals bijvoorbeeld LinkedIn of juist in zakelijke bijeenkomsten van je werk.

  4. Stel jezelf open
    Mensen om je heen kunnen je een schat aan informatie geven over wie je bent en wat jouw sterktes zijn. Door jezelf open op te stellen en te luisteren leer je veel van jezelf en hoe mensen jouw personal brand ervaren.